Osobní asistence

Osobní asistence Jedličkova ústavu, příspěvková organizace je terénní čtyřiadvacetihodinová služba určená dospělým uživatelům. Jejím cílem je umožnit dospělým uživatelům s tělesným a kombinovaným postižením samostatný a plnohodnotný život srovnatelný s životem svých vrstevníků ve vlastních nebo nájemních bytech na území obce s rozšířenou působností Liberec.

Vymezení cílové skupiny

Dospělí uživatelé s tělesným a kombinovaným postižením

  • kteří opustí sociální službu DOZP (Domov pro osoby se zdravotním postižením) Jedličkova ústavu
  • kteří opustí Týdenní stacionář Jedličkova ústavu
  • kteří mají trvalé bydliště na území obce s rozšířenou působností Liberec a doposud nevyužívali služby Jedličkova ústavu

Věková struktura: dospělí uživatele od 15 do 65 let

Časová a územní působnost poskytované služby

  • služba je poskytována nepřetržitě tj. čtyřiadvacet hodin denně
  • služba je poskytována na území obce s rozšířenou působností Liberec

Cíle a činnosti osobní asistence

  1. Poskytovat uživatelům služby pomoc a podporu při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
    • pomoc s oblékáním a svlékáním
    • pomoc a podpora při podávání jídla
    • pomoc při přesunu na vozík, lůžko
  2. Poskytovat uživatelům služby pomoc při osobní hygieně
    • asistence při koupání, použití toalety
  3. Poskytovat uživatelům služby pomoc při zajištění stravy
    • pomoc při přípravě jídla a pití
  4. Poskytovat uživatelům služby pomoc při zajištění chodu domácnosti
    • pomoc s běžným úklidem v domácnosti (praní, žehlení, umývání nádobí aj.)
    • nákup a běžné pochůzky
  5. Poskytovat uživatelům služby pomoc při výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činnostech
    • pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, duševních a sociálních schopností
    • podpora sociálního začleňování uživatele
  6. Poskytovat uživatelům služby pomoc při kontaktu se společenským prostředím
    • doprovod na společenské akce, zájmové kroužky aj.
    • doprovod k lékaři, na rehabilitace, cvičení aj.
    • pomoc při zajišťování nákupů a běžných pochůzek
  7. Poskytovat uživatelům služby podporu při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
    • pomoc při kontaktu s úřady a různými institucemi
    • pomoc s vytvořením dopisu, úředního listu - vysvětlení pomoc s formulacemi
    • pomoc při vyřizování běžných záležitostí

Zásady poskytované služby

  • individuální přístup – každý uživatel je jedinečná osobnost a je důležité respektovat jeho individuální potřeba a požadavky
  • respektování lidské důstojnosti – profesionální a lidský přístup ke každému uživateli
  • rovný přístup - mezi uživatelem služby a pracovníkem je uplatňováno rovné postavení
  • podpora rozvoje – pracovníci podporují rozvoj schopností a samostatnosti uživatele

Jednání se zájemcem o službu

Zájemci o osobní asistenci mohou být o službě informování:

  • na webových stránkách a Facebooku Jedličkova ústavu
  • pomocí propagačních materiálů (letáky)
  • v periodikách
  • osobně pracovníky Jedličkova ústavu

Jednání a uzavření smlouvy o poskytování služby

  • zájemce o službu je vždy seznámen se všemi podmínkami poskytování služby
  • pracovník služby ve spolupráci se sociálním pracovníkem absolvuje se zájemcem pohovor, kde společně srozumitelnou formou s ohledem na jeho stav a schopnosti zformulují jakým konkrétním způsobem, v jakém rozsahu a s jakým cílem či cíli bude služba poskytována
  • zájemce může být při jednání zastoupen třetí osobou na základě ověřené plné moci
  • o přijetí zájemce rozhoduje přijímací komise
  • případná smlouva je uzavřena písemně ve dvou originálech, přičemž velký důraz je kladen na srozumitelnost a jednoznačnost formulací

Důvody odmítnutí zájemce o službu ze strany poskytovatele

  • zájemce nespadá do cílové skupiny poskytované služby
  • zájemce vyžaduje takou péči, kterou není poskytovatel schopen zajistit
  • kapacita služby je naplněna

Důvody odmítnutí služby ze strany uživatele

  • zájemce má právo osobní asistenci kdykoli v průběhu poskytování služby odmítnout nebo zcela ukončit a to i bez udání důvodu

Úhrada za poskytnutí sociální služby

  • služba je poskytována za úplatu, kompletní ceník služby bude přílohou smlouvy mezi poskytovatelem a uživatelem služby

Stížnosti na poskytovanou službu

  • uživatel (zástupce uživatele) má právo stěžovat si a připomínkovat poskytovanou službu
  • stížnost může být podána ústně, písemně (i anonymně), elektronicky …
  • vyřizování stížnosti se řídí vnitřním předpisem SQSS7 (Standard kvality sociální služby) a o výsledku šetření stížnosti je uživatel informován

Ukončení poskytování služby nastane

  • uplynutím doby, na kterou byla sjednána smlouva o poskytování služby
  • písemnou dohodou mezi poskytovatelem a uživatelem ke sjednanému datu
  • písemnou výpovědí ze strany uživatele (kdykoli i bez udání důvodu)
  • písemnou výpovědí ze strany poskytovatele:
    • v případě hrubého či opakovaného porušení vnitřního řádu služby
    • v případě změny poměrů uživatele, které se již neshodují s cíli a možnostmi poskytované služby

Mozayka Jedličkův ústav Liberec

Sociální služba je poskytována za finanční podpory Libereckého kraje
© 2009 - 2018 Jedličkův ústav, příspěvková organizace, Liberec, všechna práva vyhrazena